پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


سایت‌های شناسایی به دلیل وجود میدان مغناطیسی در اطراف زیردریایی‌ها قادر به تشخیص آن‌ها از فواصل دورتر می‌باشند اما عامل محدود کننده سیستم‌های شناسایی در زیر دریا معمولاً فقط نویزهای سنسورها نیست و وجود دیگر اثرات مغناطیسی در اقیانوس‌ها از جمله نویزهای گرمایی، سازه‌های اقیانوسی که توسط بشر ساخته شده‌اند، موج‌های سطح اقیانوس و اثرات ژئومگنتیک، آن‌ها دچار اختلالات زیادی می‌گردند.


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:مدل سازی ,سایتهای مغناطیسی , شناسایی زیر دریا , ׀ <-PostCategory-> ׀

سیستم  رانش آزیموت (azimuth thruster) نوعی پروانه است که قابلیت چرخش 360 درجه  در جهت افقی داشته و به کشتی، مانورپذیری بهتری می‌دهد. با استفاده از این  سیستم نیازی به کمک گرفتن از سکان نخواهد بود و طبیعتاً قابلیتی بیشتر از  یک پروانه‌ی ثابت را خواهد داشت. در ادامه به بررسی انواع این نوع سیستم  رانش می‌پردازیم. لازم به ذکر است ددر کتابی که جدیدا توسط محمد حسین تورانی با عنوان "اصول طراحی کشتی های مسافربری تفریحی " منتشر شده است این سیستم ها به طور کامل بررسی شده است .

 

ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سیستم , رانش , آزیموت , تراستر , آزیپاد, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی خود بالابر >> بقیه در ادامه مطلب

این سکوها برای حفاری درآبهای کم عمق استفاده می شوند و معمولاً به شکل مثلثی و سه پایه هستند.پایه ها در سه گوشه مثلث قرار می گیرند و بوسیله ماشین آلات هیدرولیکی یا الکتریکی بالا و پایین می روند. این سکوها معمولاً با به

>>

 

 

 

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو , خودبالابر, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی بتنی >> بقیه در ادامه مطلب

سکوهــای نفـــتی بـرای اولیــن بار در سال 1973 در دریــای شـــمال سـاخته و نصــب شدند. ابتـــدا وقــتی مخـــازن نفتی خالی هسـتند ، ســکو بر روی آب شـــناور مــی‌ماند.

 >>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو , بتنی, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی پایه کششی TLP>> بقیه در ادامه مطلب

ایـن سکوها همانند سکــوهای نیمه مغروق بر روی آب شناور هسـتند. با ایــن تفــاوت که برای تثبیـت موقــعیت آن از چنــدین رشــته کابل تحت کشش استفــاده می‌شود.

 

>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکوی , پایه , کششی , ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی برج مهار شده >> در ادامه مطلب

نوع دیگر از سکوها برج‌های مهار شده هستند که برج آن باریک و خرپا مانند است و دکف دریا داخل حوضچه‌ای کوچک قرارداده می‌شود.(مطابق شکل زیر)

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو , برج , مهارشده, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی متصل به بویه استخراج >> در ادامه مطلب

نوع دیگر سکو،سکوی شناور متصل به بویه (حجم استوانه‌ای تو خالی) یا مهار نقطه‌ای برای اعماق تا 170 متر است. شناور این نوع سکوها معمولاً شبیه نفتکش‌های بزرگ است و برای ذخیره سازی و عملیات اولیه لازم فضای کافی در آن وجود دارد.بعد از تصفیه اولیه،نفت به نفتکش دیگری که به نفتکش استخراج متصل می‌شود انتقال می‌یابد و به نقاط مورد نظر حمل می‌شود. راه حل دیگری نیز وجود دارد که می‌توان سکوی استخراج را حذف نمود و تأسیسات لازم را در بویه بزرگتری تعبیه کرد. در این حالت نفت مستقیماً از سکو به نفتکش حمل کننده منتقل می‌شود. در طرح نمایش داده شده در زیر ، اتصال لازم بین نفتکش استخراج و رایزر بوسیله یک المان قوی بنام یوک (Yoke) تأمین می‌شود.

 >>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکوی , متصل , بویه ,استخراج,, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی نیمه مغروق >> بقیه در ادامه مطلب

درگذشته حفاری درآب‌های تا عمق 18 متر ازروی شناورهای متشکل از یک یا چند پانتون (حجم‌های مکعبی شکل بزرگ) که عرشه را با ستون‌هایی نگه می‌داشتند انجام می‌گرفت.چنین سکوهایی تا منطقه عملیاتی به صورت شناور انتقال یافته و سپس باوارد کردن آب به داخل پانتون سکو بر کف دریا قرار می‌گرفت و حفاری آغاز می‌شد. درطول زمان شناوری چنین سکوهایی مشاهده می‌شد که این نوع سازه‌ها درپاسخ به تحریک امواج دریا حرکت کمی را به نمایش می‌گذارند. بعدها،این خصوصیت در طراحی سکوهای نیمه مغروق به کار گرفته می‌شد. البته امروزه در این سکوها درهنگام حفاری در آب‌های عمیق بازهم سکو به صورت شناور باقی می‌ماند و تنها از مهارهایی جهت مگه داشتن سکو در موقعیت مورد نظر استفده می‌شود.

>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو, دریایی , نیمه مغروق, ׀ <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی